|
|
|
 |
 |
 |
|
O statku
Statek m/s "Radom" (5320 dwt, ozn. fabr. SzB-455/6) pływał w Polskiej Żegludze Morskiej w latach 1967-1969. Był 113 statkiem tego armatora i 13 obsługującym linię afrykańską. Statek bowiem podlegał Zakładowi Eksploatacji Linii Zachodniej Afryki, który był wyodrębnioną jednostką PŻM. Na początku 1970r., kiedy ówczesne Ministerstwo Żeglugi podjęło decyzję o podzieleniu kompetencji obu armatorów (PŻM miał zająć się wyłącznie żeglugą nieregularną - PLO - obsługą linii)- podobnie jak wszystkie inne drobnicowce PŻM - m/s "Radom" został przekazany do Polskich Linii Oceanicznych.
"Radom" był jednym z dziewięciu drobnicowców wybudowanych przez Stocznię Szczecińską dla PŻM w latach 1965-1967. Siostrzanymi jednostkami były m.in. statki m/s "Łódź" oraz m/s "Warszawa". Ich wielkość była następująca : dł. - 124 m, szer. 17 m, zanurzenie - 6,8 m. Wszystkie one pływały na linii "Uniafrica", łączącej polskie porty z portami zachodnioafrykańskimi. W związku z tym m/s "Radom" wyposażono w klimatyzację we wszystkich pomieszczeniach załogi i ładownię - chłodnię. W przewidywaniu wizyt w słabo wyposażonych portach posiadał własne urządzenia załadowcze. Jako drobnicowiec przystosowany był do transportu mięsa mrożonego, przetworów owocowo - warzywnych, cementu, chemikalii, karbidu i samochodów. Wyposażony był także w osobny zbiornik do transportu olejów jadalnych.
W ocenie konstruktorów i armatora był to statek nowoczesny, wyróżniający się ładną sylwetką. Jako szósta jednostka serii B-455 był dopracowany i wolny od błędów występujących na wcześniej wykonanych statkach. Załoga liczyła 36 osób; statek dysponował 12 miejscami pasażerskimi. Jednostką napędową był silnik okrętowy prod. Zakładów HCP w Poznaniu typu 7D-55 rozwijający moc 3606 KW,(515kW/cylinder) przy obrotach 150/min i ciśnieniu 7,37 bara. Skok tłoka wynosił 1200 mm i był wydłużony o 200 mm w stosunku do wcześniejszych modeli. Ilość cylindrów: 7, przepłukiwanie wzdłużne, doładowanie pulsacyjne. Górna część tłoka o wysokości 442 mm z pięcioma pierścieniami tłokowymi o wysokości 13 mm. Długość całkowita drąga tłokowego z tłokiem: 2545mm.
Należy podkreślić, że cała dokumentacja powstała na deskach kreślarskich HCP a nie była zakupiona od licencjodawców. Konstrukcja silnika, przyjęte rozwiązania oraz osiągane parametry były bardzo nowatorskie i wyprzedzały rozwiązania konkurentów. Konstruktorem tego silnika był inż. Luty. Silnik pozwalał osiągać prędkość 15,5 węzła (ok.29 km/h).Odbioru silnika dokonano 6 stycznia 1967r., zaś oddano do eksploatacji 8 kwietnia 1967r. Konstruktorem statku był inż. Zb.Anosowicz, a głównym budowniczym inż. Eugeniusz Łazowski.
|
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|